נשימה -גשר בין תודעה לגוף

מאמרים נוספים | הדרך הדרומית

לאורך כל ההיסטוריה ניסה האדם להבין את המשמעויות והתובנות שבנשימה. אולי בגלל שהיה קשה לתפוס אותה באמצעות חמשת החושים הפיזיים פיתחו מיסטיקנים, יוגים וסקרנים לאורך ההיסטוריה שיטות מחקר המתבססות על חווית הנשימה ודרכן הגיעו לתובנות עמוקות לגבי הקיום.


 נשימה: גשר בין תודעה לגוף 

כתב וערך: איל שני

לאורך כל ההיסטוריה ניסה האדם להבין את המשמעויות והתובנות שבנשימה. אולי בגלל שהיה קשה לתפוס אותה באמצעות חמשת החושים הפיזיים פיתחו מיסטיקנים, יוגים וסקרנים לאורך ההיסטוריה שיטות מחקר המתבססות על חווית הנשימה ודרכן הגיעו לתובנות עמוקות לגבי הקיום.

ביוגה רווחת אמונה בדבר הנשימה שיש לאדם מספר נשימות קבוע לכל חייו ועל כן האטת הנשימה והגבלתה היא סגולה לחיים ארוכים.

כמו כן נמצא קשר ישיר בהרבה מסורות לקשר בין הנשימה ותודעה:

"כאשר הנשימה בפעילות, התודעה פועלת. על-ידי התייצבות הנשימה, היוגי משיג יציבות בתודעה" האתא יוגה פרדיפיקה, פרק 2

לתרגילי הנשימה השונים יש שלוש רמות: פיזית, נפשית ומנטאלית.

ברמה הפיזית- פיתוח שרירי הנשימה

הסרעפת, השרירים הבין צלעיים, שרירי הבטן וקרקעית האגן. שאיפה מלאה מאפשרת לשרירים להתארח ולהתנפח, ואילו נשיפה מלאה מרפה אותם (ואחרים נמתחים). העבודה עם השרירים משפרת עם הזמן את חלופת האוויר, והחמצון עשיר וקל יותר.

ברמה הרגשית - פיתוח יציבות ורגישות

לנשימה יש חיבור עמוק למצבנו הנפשי. מעניין לנסות להתבונן בנשימה כשאנו עצובים וכועסים, לנסות לנשום באופן רגוע ולהתבונן בשינויי במצב רוחנו.

ברמה הרוחנית – שליטה בפראנה /צ'י

בסוטרות של פטנג'אלי מתוארים תרגילים שונים אבל רק שלושה מצבי נשימה: שאיפה,נשיפה,עצירה. המסר העיקרי בטקסט הוא הקשר שבין התודעה והנשימה. מי ששולט על הנשימה שולט בתודעה  ולהיפך. מי ששולט בתודעה שולט גם בנשימה. פראנה / צ'י היא אנרגיית החיים כך שתרגילי נשימה הם תרגילי שליטה באנרגיית החיים. גם באומניות לחימה הקדישו תשומת לב לעובדה זו וגילו שפיתוח הנשימה מפתח את העוצמה הפנימית, משפר את הבריאות והחיוניות ואת ביצועי הלחימה.

שמונה שיטות נשימה

נמצאו 8 שיטות לשימוש בנשימה. חלקן קורות  באופן עצמאי: נשימה טבעית, נשימה עמוקה ,פיהוק, ושאיפת אויר גדולה וחלקן דורשות אימון: נשימה אלטרנטיבית, נשימה פרנטאלית, נשימה פוסטנטאלית, "נשימת הצב".

  1. נשימה טבעית – כשמה כן היא, נשימה ללא מודעות מיוחדת או מחשבה מכוונת. הנשימה רכה ,מתמשכת ועמוקה. היא מעודדת חילוף חומרים וסירקולציה של דם, תפקוד בריא של האיברים הפנימיים ונפח חמצן טוב יותר המשפר ערנות וחיוניות.
  2.  נשימה מטהרת / נשימת ה Yin – שאיפה דרך האף, הנשיפה דרך הפה. דגש על נשיפה. הוצאת אויר ארוכה משאיפתו. נשימה זו מרגיעה מתח פנימי ולחץ ומורידה חום. פיהוק הוא הצורה הטבעית שלה.
  3. נשימה מחזקת / נשימת ה Yang  - שאיפה דרך הפה , נשיפה דרך האף. דגש על שאיפה ארוכה מנשיפה. נשימה זו מחזקת את זרימת הצ'י והדם בגוף. שימוש טבעי בה נעשה בהרמת משקולות כבדים  או כשמתכוננים לצלילה בבריכה.
  4. נשימה אלטרנטיבית / לסירוגין – שאיפה דרך נחיר אחד ונשיפה דרך השני. בהתחלה נעזרים באצבעות ועם ההתקדמות באימון ניתן לנשום לסירוגין ללא עזרת האצבעות. נשימה זו מקלה על כאבי ראש וכאבים אחרים, סחרחורת ודאגות רגשיות. אם כאב הראש בצד ימין. נשום דרך נחיר ימין, החזק את האוויר ודמיין שהאוויר מתערבב עם הכאב. נשוף אותו החוצה דרך נחיר שמאל.
  5. נשימה טבעית עמוקה/ "נשימת העגור מצפון" – כשאנו נמצאים בסביבה עשירה בחמצן ואויר נקי כמו על שפת הים או בקצה הר, יש רצון למתוח את הזרועות לצדדים או למעלה ולנשום עמוקות. נשימה זו מחברת את האדם למרחב האנרגטי בייקום ולנשימה הקוסמית.
  6.  נשימה טבעית ארוכה / נשימה פוסטנטאלית / "הנשימה הבודהיסטית" / נשימה סרעפתית -  בשאיפה נרחיב את הסרעפת וננפח את הבטן תוך שאנו מכניסים אוויר פנימה. בנשיפה נרפה את הבטן ונרוקן את המתח והאוויר חוצה. שיטת נשימה זו פותחת את המרכזים האנרגטיים בקו הצ'קרות המרכזי הקדמי (רֶן-מַאי) ומרחיבה את השדה האנרגטי של האדם עצמו. הרחבה זו, יוצרת מגן אנרגטי של הגנה מפני חולשה, מחלות ואף פגיעות פיזיות ממש, ומביאה להתאוששות מוגברת. שילוב של נשימה זו עם נשימת היאנג, המוזכרת כאן כנשימה השלישית, יאפשר לאדם ליצור שילוב מנצח של איסוף עם מיקוד כוח מוגבר לכל שימוש שהוא.
  7. נשימה פרנטאלית / נשימה הפוכה / "נשימה טאואיסטית"-  היא הפוכה לנשימה הארוכה הפוסטנטאלית,  בשאיפה בטן תחתונה נאספת ומתכווצת. בנשיפה בטן תחתונה מתרחבת. זו הנשימה שהעובר נושם בה בבטן אימו  דרך חבל הטבור. עם חיותך חבל הטבור נפסקת הנשימה זו ומתחילה  הנשימה הפוסטנטאלית דרך האף והפה. נשימה זו מעניקה אנרגיה, מביאה להתחדשות ויוצרות יציבות פיזית ותודעתית. בגלל אופייה נחשבת הנשימה כמזינה את מעיין הנעורים, מאיטה את תהליך ההזדקנות ומונעת מחלות. נשימה זו מדומה לשייט בנהר. אם לא נעשה כלום (הנשימה הטבעית) הסירה תנוע על פי אופי וקצב המים (החיים).
    עם יהיו לנו משוטים נוכל להתקדם מהר יותר או להאט ואף לחזור מעל לאחור –אך זה תלויי בעוצמת הנהר. אם יהיה לנו מנוע חזק נוכל לנוע במעלה הזרם (הנשימה ההפוכה).
  8. נשימת הצב – "הנשימה הטרטואיזית" נשימה זו דורשת אימון רב. היא משלבת את הנשימה הטאואיסטית והבודהיסטית. נשימה נורמאלית, רגועה ואיטית אצל אתלטים לקוחת 3-4 נשימות בדקה לעומת 16-18 נשימות אצל אדם רגיל. בנשימה זו האיברים הפנימיים מקבל עיסויים פנימי וכך מסוגלים לעשות חילוף חומרים טוב יותר. נשימה זו באה לאחד בין שני סוגי צ'י : האקטיבי והפסיבי.

שלבי תרגול של נשימת הצב:

א.      תרגול עם הוצאת צליל –Heng שאיפת אויר בן נאספת

    Haaa נשיפת אויר בטן מתרפה

ב.      אותו תרגול עם מודעות לטאן טיין ולצתנועה שעולה ממנו לכיוון החזה.

ג.       תשומת לב בנשימה למרכז החזה ולערבוב הנשימה הפרנטאלית והפוסטנטאלית ולאיחוד של היין והיאנג.

ד.      תשומת לב להפרדה של הבטן והחזה ושקיעת הצ'י מטה –יין ויאנג נפרדים.

לאחר אימון קבוע של שנה נוכל לחוש בכל מרכיבי הנשימה כמו ערוצי נחל המתחברים לנהר שזורם לים.

בשלב הבא אנו רוצים להשתמש בנשימה כדי "לגרור" את התודעה לכל מקום בגוף ומוחצה לו. את השלב הזה קל יותר לבצע כאשר יש חיבור טוב בין התנועה של הגוף ומדיטציה , כמו בטאי ג'י.

 מקורות:

מאמרים אינטרנטיים של: ירון בנימיני, אורית סן גופטה, אגי ויטיך.

ומתוך הספר"  The Tao Of Tai Chi Chuan / Jou Tsung Hwa


מאמרים נוספים | הדרך הדרומית
2003-2009 © הדרך הדרומית | עיצוב, בנייה וקידום האתר ע"י עומר טל - הקמת אתרים